Meer leesplezier en beter lezen
Samen brengen we het leesplezier én de leesvaardigheid van jouw leerlingen omhoog!


Wát, houden jouw leerlingen NIET van lezen? Heftig.
Maar ik kan je geruststellen, je bent niet de enige leerkracht die worstelt met ongemotiveerde lezers.
Ben jij klaar om het onderwijs op een andere manier aan te pakken? Loskomen van de methode, op zichzelf staande teksten en het moeten beantwoorden van losse vragen? Ik stel voor dat we ons in plaats daarvan richten op al die prachtige kinderboeken die ons land rijk is, dat we elkaar gaan aansteken met waar het écht om draait: genieten van verhalen. En teksten lezen doen we nog steeds, échte rijke teksten, geschreven door echte schrijvers en journalisten. En die lezen we om te leren over het onderwerp. Zo leren leerlingen meer, hebben ze meer plezier én worden ze betere lezers.
Eén-op-één sessies
Vrij leesplezier
Met deze workshopreeks werken we aan vrij lezen. Hoe zorg je ervoor dat al je leerlingen tijdens de vrij leesmomenten met plezier aan het lezen zijn? Hoe geef je kinderen die alleen plichtsgetrouw alle letters lezen verdieping, zodat ze het boek echt gaan ervaren? En wat te doen met de stiekemerds die alleen maar doen alsof ze lezen... (je hebt ze heus wel door!)
- Samen maken we een plan voor hoe je het vrij lezen in jouw klas naar een hoger niveau tilt, zodat het echt rust- en ontspanmomenten worden waaruit jullie tegelijkertijd meer leeropbrengst halen.
- We bespreken hoe je zorgt voor een passend boekenaanbod voor jouw leerlingen en kijken naar wat daar eventueel aan mag gebeuren.
- We nemen de tijden en regels die in jouw lessen gelden m.b.t. het vrij lezen onder de loep.
- We bespreken jouw vragen en uitdagingen.
- Je ontvangt een printbare pdf met creatieve verwerkingsopdrachten rondom de leesboeken om in de lessen te gebruiken.
Voor wie: Deze workshop is er voor leerkrachten van groep 5 tot en met 8.
De workshopreeks bestaat uit twee één-op-één sessies van tweeënhalf uur op locatie van de school op woensdagmiddag.
Kosten € 557,- + reiskosten en (afhankelijk van de locatie) vergoeding reistijd. In overleg kunnen de bijeenkomsten ook digitaal worden ingevuld.
Leeslessen met rijke teksten
Hoe kan ik loskomen van de methodelessen begrijpend lezen en in plaats daarvan betekenisvolle, rijke teksten inzetten in de klas? We gaan ervoor zorgen dat je leeslessen niet langer op zichzelf staan, maar koppelen deze aan het thema of de zaakvaklessen. Daardoor ga je gebruik maken van de win-win: meer leren én beter tekstbegrip. Bovendien ervaren leerkrachten die op deze manier werken meer betrokken leerlingen én meer plezier in het geven van de lessen.
- We kijken samen naar hoe je de lesdoelen uit de methode of kerndoelen kunt gebruiken, om vervolgens ook de methode steeds meer lekker links te laten liggen ;)
- We gaan op zoek naar concrete teksten die jij als leerkracht direct in je lessen kunt inzetten.
- Ik leer je waar en hoe je in het vervolg zelf dit type teksten kunt vinden en hoe je een goed bruikbare tekst herkent.
- Ik leer je hoe je een lesopzet maakt bij een rijke tekst.
- We maken samen een voor jou toepasbare les, die je meteen tussen de sessies door kunt inzetten.
- We bespreken jouw vragen en uitdagingen.
Voor wie: Deze sessies zijn er voor leerkrachten van groep 5 tot en met 8.
De workshopreeks bestaat uit drie één-op-één sessies van twee uur op locatie van de school op woensdagmiddag.
Kosten € 733,- + reiskosten en (afhankelijk van de locatie) vergoeding reistijd. In overleg kunnen de bijeenkomsten ook digitaal.
Maatwerk
Op een andere manier één-op-één of met een kleine groep leerkrachten werken aan meer leesplezier en beter lezen? Dat kan ook. Neem contact met me op en we kijken samen naar de specifieke behoefte en mogelijkheden.
Jaartraject liefdevoller leesonderwijs
Benieuwd naar hoe het zou zijn om om je leesonderwijs als geheel op de schop te gooien, met iemand aan je zijde? Misschien is het jaartraject liefdevoller leesonderwijs iets voor jou. Neem eens een kijkje op de pagina en neem contact op voor meer info.

Over Eveline
- Ik was al taalnerd en boekenliefhebber. Inmiddels ben ik me er goed van bewust welke gewoontes en routines tot dat leesplezier geleid hebben.
- Ooit ben ik begonnen als logopedist met een minor Dyslexie aan de Hogeschool Utrecht.
- Ik volgde de master Taalwetenschap aan de VU Amsterdam, met als specialisatie Taalleerstoornissen (cum laude).
- Ik was één van de ontwikkelaars van de IEP doorstroomtoets en het IEP leerlingvolgsysteem, waar ik een tijdlang projectleider was van de taal- en leestoetsen.
- Ik werk als conceptauteur mee aan een landelijke lesmethode voor het leren lezen (Lijn 3, Malmberg). Dit betekent dat ik (mede-)verantwoordelijk ben voor alle inhoudelijke keuzes in de leerlijn Technisch Lezen voor de kinderen in groep 3.
- Ik ben mama van twee jonge kindjes en getrouwd met Cedric. We wonen sinds 2024 aan de bosrand in Vught.
- Ik heb veel zin om samen met jou je kind te helpen aan meer leesplezier!