Leesplezier in de klas
In deze reeks van drie sessies gaan we aan de slag om ervoor te zorgen dat al jouw leerlingen plezier in lezen gaan ervaren.
Vrij leesplezier
Kinderen die plezier in lezen hebben, zijn - niet toevallig - meestal de beste lezers. En zo blijkt ook leesonderwijs dat zich richt op het lezen van echte kinderenboeken en lezen vanuit plezier, in de praktijk het meest effectieve leesonderwijs is. Je laat kinderen namelijk instappen in de positieve leesspiraal.
Maar laten we eerlijk zijn, niet elk kind leest vanuit zichzelf graag. Dus hoe zorg je ervoor dat ál je leerlingen tijdens de vrij leesmomenten met plezier aan het lezen krijgt?
Hoe geef je kinderen die alleen plichtsgetrouw alle letters lezen een laag verdieping, zodat ze het boek echt gaan ervaren? En wat te doen met de stiekemerds die alleen maar doen alsof ze lezen... (je hebt ze heus wel door!)
Samen maken we een plan voor hoe je het vrij lezen in jouw klassen naar een hoger niveau tilt, zodat de vrij-lezen-tijd voortaan ontspanmomenten zijn, waaruit jullie tegelijkertijd meer leeropbrengst halen.
Voor wie
Deze sessies zijn er voor leerkrachten van groep 5 tot en met 8. In een traject nemen één tot drie leerkrachten van dezelfde school deel.
Hoe werkt dat?
Het traject beslaat een periode van drie maanden met persoonlijke begeleiding. In deze periode neem je deel aan drie sessies op locatie van de school. Elke sessie duurt twee tot tweeënhalf uur. In overleg kunnen de bijeenkomsten ook (deels) digitaal plaatsvinden. Tussendoor hebben we per mail contact over de actiepunten en kun je jouw vragen stellen.
Wat gaan we doen?
- We bespreken wat een passend boekenaanbod is en onderzoeken wat daar op jullie school nog aan mag gebeuren.
- We nemen de tijden en regels die in jouw lessen gelden m.b.t. het vrij lezen onder de loep. Welke zijn helpend, welke mogen ombuigen zodat er meer leesplezier ontstaat? Samen maken we een concreet plan dat bij jou en jouw leerlingen past.
- Je leert over verschillende manieren om leesplezier te laten leven in de klas en elkaar zo verder aan te steken in de zin om te lezen!
- We bespreken wat effectieve manieren zijn om ook de kinderen die niet graag lezen mee te krijgen in het leesplezier. We komen tot een plan van aanpak dat concreet is afgestemd op de kinderen in jouw klas en dat past bij hen als persoon.
- We bespreken jouw vragen en uitdagingen.
- Je kunt tussendoor bij me terecht met vraag- en bespreekpunten.
- Je ontvangt een printbare pdf met creatieve verwerkingsopdrachten rondom de leesboeken om in de lessen te gebruiken.
Wat kost het?
Voor scholen die als eerste met dit traject willen werken geldt een investering van € 750,- per school. (ex. BTW en reiskosten). Deze prijs omvat het totale traject voor alle deelnemers.
In de meeste gevallen betaalt de school de kosten vanuit het scholingsbudget. Meer informatie over het scholingsbudget vind je hier.
Ik heb nog vragen …
Heb je nog vragen? Of misschien wil je 'zeg maar wel ongeveer dit maar dan toch net iets anders'?
Dat kan natuurlijk. We kunnen even bellen of je kunt je vragen op de mail stellen. Neem contact op en dan gaan we verder in gesprek.
We hebben genoten van twee middagen workshop rondom het thema vrij leesplezier. Veel ideeën gekregen om het leesplezier van de kinderen te verhogen. We hebben echt zin om meteen allerlei tips uit te gaan proberen en onze bibliotheek op school te verbeteren. Dank je wel voor de leuke, inspirerende workshops en je enthousiasme waarmee je ons alles verteld hebt. De middagen vlogen voorbij.
Bianca – leerkracht groep 5
Eveline heeft mij op een geweldige manier geholpen om het leesplezier in mijn groep te bevorderen. Dankzij haar enthousiasme, creativiteit en deskundigheid heb ik nieuwe inspiratie gekregen om mijn leerlingen met nog meer plezier aan het lezen te zetten.
Danny - leerkracht groep 5/6
Over Eveline:
Eveline is als taalkundige gespecialiseerd in kinderen leren lezen. Ze ontwikkelde lesmaterialen voor taal en het basisonderwijs, en was onder andere projectleider bij de toetsen Lezen en Taalverzorging van de IEP Doorstroomtoets en het IEP leerlingvolgsysteem. Ook is zij als conceptauteur Technisch Lezen nauw betrokken bij de lesmethode Lijn 3. Eveline is zelf een fervent boekenlezer en gespecialiseerd in kinderen met plezier aan het lezen krijgen.